HomeLatest ThreadsGreatest ThreadsForums & GroupsMy SubscriptionsMy Posts
DU Home » Latest Threads » Forums & Groups » Places » International » United Kingdom (Group) » The Sun told to put apolo...

Mon Dec 21, 2015, 06:44 PM

The Sun told to put apology to Jeremy Corbyn on front page

Jeremy Corbyn has been handed a major victory over Britain’s leading tabloid, after The Sun was ordered to publish a front page correction for a story which falsely claimed the Labour leader only agreed to be initiated as a Privy Councillor because his party stood to gain financially.

...

Under the headline – “Labour hypocrite: Leftie who hates the Royals WILL kiss Queen’s hand to grab £6.2m” – the article said, correctly, that Mr Corbyn had decided to join the Privy Council. But it falsely alleged that his sole motive was to secure state funding for the Labour Party.

Under legislation passed 40 years ago, all opposition parties are entitled to what is known as ‘short money’ to pay the salaries of researchers and other aides. The money is allocated according to a fixed formula, which does not depend on whether the party leader is a privy councillor.

When challenged over the 15 September article, The Sun argued that the grant to the leader’s office might be withheld if the leader refused to join the Privy Council – something which has never happened since state funding of opposition parties began. Ipso found the claim was not true. The IPSO Complaints Committee ruled that “it was significantly misleading to claim, as fact, that Labour’s access to Short money (either the £6.2m, or the £777,538.48) was conditional on Mr Corbyn’s joining the Privy Council; the two were not directly connected.”

http://www.independent.co.uk/news/media/press/the-sun-told-to-put-apology-to-jeremy-corbyn-on-front-page-a6782181.html


ETA: Before anyone gets too excited about the media being held to account all of a sudden, here's the offending front page:



And here's the print version of the "frontpage apology":



Since The Sun seems reluctant to give its apology due prominence, I'll reproduce it in full:

Following the publication of an article in The Sun on 15 September, headlined “Court Jezter”, Rosemary Brocklehurst complained to the Independent Press Standards Organisation that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld, and IPSO required the newspaper to publish this adjudication.

The front page article reported that Jeremy Corbyn had accepted Privy Council membership after becoming Labour leader “so he can get his hands on £6.2m” of Short money. It said that, had Mr Corbyn refused membership, a “constitutional crisis” would have been triggered, jeopardising the £6.2m.

The complainant said that Labour’s access to Short money was not determined by its leader’s Privy Council membership. Instead, most of it is made available based on the number of seats secured by Labour in the last election.

The Sun said that the article could have been clearer, but was based on accurate information.

If Mr Corbyn had not accepted Privy Council membership, his position as Opposition Leader would not have been “secure” – this would have triggered the “constitutional crisis”, and risked his party’s access to the £6.2m.

Nonetheless, it offered at a late stage in the complaint to publish a clarification which made clear that the criteria for Short Money does not include reference to Privy Council membership.

IPSO’s Complaints Committee found that it was significantly misleading to claim that Labour’s access to the £6.2m depended on whether Mr Corbyn was a member of the Privy Council.

The two were not formally connected and the article did not make clear how a majority of the funding was in fact allocated. The Committee upheld the complaint as a breach of Clause 1.

The newspaper failed to correct the significantly misleading coverage promptly and IPSO required The Sun to publish this adjudication.

The front page article reported that Jeremy Corbyn had accepted Privy Council membership after becoming Labour leader “so he can get his hands on £6.2m” of Short money.

It said that, had Mr Corbyn refused membership, a “constitutional crisis” would have been triggered, jeopardising the £6.2m.

The complainant said that Labour’s access to Short money was not determined by its leader’s Privy Council membership. Instead, most of it is made available based on the number of seats secured by Labour in the last Election.

The Sun said that the article could have been clearer, but was based on accurate information. If Mr Corbyn had not accepted Privy Council membership, his position as Opposition Leader would not have been “secure” — this would have triggered the “constitutional crisis”, and risked his party’s access to the £6.2m.

Nonetheless, it offered at a late stage in the complaint to publish a clarification which made clear that the criteria for Short Money does not include reference to Privy Council membership.

IPSO’s Complaints Committee found that it was significantly misleading to claim that Labour’s access to the £6.2m depended on whether Mr Corbyn was a member of the Privy Council.

The two were not formally connected and the article did not make clear how a majority of the funding was in fact allocated. The Committee upheld the complaint as a breach of Clause 1.

The newspaper failed to correct the significantly misleading coverage promptly and IPSO required The Sun to publish this adjudication.

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/6818128/IPSO-complaint-on-Labour-short-money-is-upheld.html


Whether IPSO will consider that this fulfils its ruling, I guess we'll have to wait and see.

1 replies, 1233 views

Reply to this thread

Back to top Alert abuse

Always highlight: 10 newest replies | Replies posted after I mark a forum
Replies to this discussion thread
Arrow 1 replies Author Time Post
Reply The Sun told to put apology to Jeremy Corbyn on front page (Original post)
Denzil_DC Dec 2015 OP
LeftishBrit Dec 2015 #1

Response to Denzil_DC (Original post)

Wed Dec 23, 2015, 04:07 PM

1. Not much of an apology

A bit like a kid being told to apologize for some misdemeanour and saying 'sorry' in the most inaudible and reluctant tones imaginable.

Reply to this post

Back to top Alert abuse Link here Permalink

Reply to this thread